An’ların sihirbazı : Yalçın Tosun

yalcinİlk okuduğum bir yazar bende bir iz bırakıyorsa hiç şüphesiz tüm kitaplarını okuma isteğiyle dolarım. Yalçın Tosun’u, itiraf ediyorum, kitap isimlerinden etkilendiğim için hafızamda bir yerlere kaydetmiştim. (Bir de tesadüfen Notos’un bir sayısında Tosbağa Öldürmek öyküsünü okumuş, beğenmiştim. Ama o zaman yazarın kitapları olduğunu bilmiyordum.) Yeni okula başlayan küçük yeğenime kitap hediye alırken Dokunma Dersleri’ni gördüm rafta. Yeni çıkanların arasında diğer öykü kitaplarıyla beraber sergileniyordu. Kendi kuralımı es geçip, ilk kez okuyacağım bir yazarın son kitabını alıverdim o gün. Otobüsle dönüş yolunda ilk öyküleri okudum kitaptan. İlk sıradaki ‘’Damdaki’’ öyküsüyle an’ların esiri olacağımı anladım. İlk kitaplarından başlayarak okuyabilmek için diğer iki öykü kitabını da aldım. İyi ki de öyle yapmışım. Üç kitabını da arka arkaya okuyunca sevdiğim yazarlar arasına giriverdi Yalçın Tosun.

’Anların kıymetini en çok edebiyat -belki bir de sinema- bilir. ‘’ diyor bir röportajında. Bence öykülerine an’ları taşıyarak kendisi de ayrı bir önem kazandırıyor bu kısacık hayat hücrelerine. Onun öykülerinde hafızalarındaki huzursuz anılarla yüzleşen kahramanlar, bunlardan olağan deneyimlermiş gibi bahsediyorlar. Travmaların, tedirginliklerin, umutların ve pişmanlıkların izleri duygusal kurgularla örülüyor. Karakterler iç sesleriyle bozuyorlar sessizliği. Çatışmalarının yankısı okuyucuyu sarsıyor. Farklı öyküleri ve farklı karakterleriyle hayatın ve zamanın o birbirine paralel akan ama bir türlü barışmayan rahatsız edici ortamında asılı kalıyoruz okurken.

Çoraptan fırlayan firari bir parmak  lacivert bir denizi bilincinin ucuyla yırtmış bir martı misali göz kırpıyor bir peruk-gibi-huzunlu-yalcin-tosunsatırda. İntihar eğilimli genç kızın buruk öyküsünde bile bir parça mizah konuk oluyor gönlümüze. (Firarı Parmağın Ucu ) Ya da parkta hiç tanımadığı birine acıklı hayat hikayesini anlatan gri saçlı kadını dinleyen karakterin iç sesine kulak veriyoruz: ‘’ Onun anlattıkları beni ne sinsice sevindiriyor ne de gerçekten hüzünlendiriyordu. Bir yabancıya tüm hayatını anlatmaya çalışmaktan daha acıklı bir şey gelmiyordu aklıma. Belki de mahrem bir hikayeyi dinleyip üzülmüş gibi yapanlara ya da acıma maskesiyle karşılayanlara duyduğum nefret emrediyordu artık kalkıp gitmemi. Elimde olmadan küçük görmekten korkuyordum onu ya da yüceltmekten, bir yere koymaktan. Benim için birisi olmasından. İşte bu sebeplerden, iyi ya da kötü daha fazla bir şey duymak istemiyordum. Hem, kim başka birini gerçekten dinliyor ki? ” (Parkta)

Ruhsar Hanım’la Levon Bey’in Beş Çayı, Parkta,  Kereviz, Bir Kocanın Gizli Defterinden, Firarı Parmağın Ucu, Sıcak Sandalye, Drama Queen en sevdiklerim arasında yer alıyorlar. Üç kitabı arka arkaya okuyunca tek bir kitap okumuş gibi hissettim. O yüzden kitaplardan değil öykülerden bahsetmek benim açımdan daha mantıklı oluyor.

442447Diğerlerinden çok ayrı yerde tuttuğum birkaç öykü var. İlki  ‘Bir Bavul İçin Noktürn‘dür. Leylak kokulu kadın ile bavulunda deniz yıldızı taşıyan bir adam var bu öyküde. Bir de kadından bir parça aldığını sanan adam. Haziran da bir karakterdir öyküde. Kimsenin sahiplenmediği bir imkansızlık duygusu sürer gider zamanın kıyısındaki o odada. Diğeri ‘Ferda’nın Unuttuğu‘dur. Gençliğini, güzelliğini kaybeden Ferda, bir makyaj aynasında arar geçmişini. Büyük kızının aynadaki yansıması onu tedirgin eder. İç konuşmaları doldurur geceyi. Sonuncusu; ‘Madam Marini’nin Tamamlanmış Bir Resmi’dir. Yalnızlık, dostluk, umut, ölüm ne de güzel işlenmiştir bu öyküde. Sırf bu öykü bile Yalçın Tosun kitaplarını sevmem için bir nedendir. Bir de Bazı Köfteler vardır. Yutkunamadığımız düğümler gibidir. Acıtır.

An’ların huzursuzluğu edebi bir tabloda sergilenince insan tekinsizliğin şiirine kapılıyor. Öyküler hiç bitmesin istiyor. Bir de böyle eserler azınlıkta olunca sizdeki yeri bambaşka oluyor. An’lara hapsedip ölümsüzleştiriyorum öyküleri.

.

Bir Cevap Yazın

