Öykü yazıyorsak bu biber yetiştirmediğimiz anlamına gelmez :)

Uzun zamandır bahçeyle ilgili gelişmelerden bahsetmedim. Bir önceki dönemde gayet güzel yeşillikler, kıl biber, domates, ay çiçeği ve çiçekler yetiştirmiştim. (bknz : bahçe günlerim ) Sonra yoğun yağışlı dönem gelince domatesler patır patır dökülüp kuşlara ve böceklere yem oluyorlardı. Kızardıklarını görmek pek nasip olmayacaktı. Ben de  hepsini toplayıp domates turşusu yapmıştım.

Roka, maydanoz, dere otu gibi yeşillikler bol yağışın etkisiyle kendi aralarında çılgınca büyüdüler. Sonra kaçınılmaz son geldi, tohuma döndüler. Araya bir iki Türkiye ziyaretleri de girince onları kendi haline bıraktım. Geçen ay sanki dünyanın merkezinden getiriyorlarmış gibi bir ay boyunca beklediğim volkanik dağ bölgesinden bir çuval toprak geldi. Bahçeye azar azar dağıttık. Ben de yeni dönem için yeşillik ve çiçek tohumlarımı ektim. Yavaş yavaş çıkmaya başladılar bile. Baştaki semiz otu, sonra roka, diğeri de ön bahçede yine tohumdan çıkan çiçekler:

uzak doğu3

Bu kez biber tohumlarını bir gece nemli bezde bekletmedim. O yüzden çok nazlı çimleniyorlar. Bir dahaki sefere kesinlikle bekleteceğim. Ay çiçeğim de bir haftada boy attı. Bir de iri yapraklı fesleğenler çıkmaya başladı.

Kolajlar4

Bir egeli olarak börülceyi çok severim ve maalesef her sene kendisine ulaşmak konusunda sıkıntı yaşarım. İstanbul’dayken bile zor bulurdum ve bazen babam İzmir’den kargoyla gönderirdi. Şimdi maalesef kargoyla bile gönderemeyeceği kadar uzaktayım. En son geçen ziyaretimde daha börülceler yeni çıkarken babamların bahçeden kendi ellerimle toplayıp, sonra pişirmiştim. Geçenlerde aklıma belki burada da yetiştirebilirim diye geldi. Börülce sıcak iklim sebzesi ne de olsa. Ama tohumu nereden bulacaktım. Sonra düşündüm .Evde bakliyat çekmecemde bir sürü kuru börülce var. Pamukta fasulye yetiştiren o efsane nesilin üyelerinden olduğum aklıma geldi 🙂 Bir çoğumuz çocukken bu deneyi yapmışızdır. Ben de birkaç börülceyi nemli peçetede beklettim. İki gün sonra hareketlendiler ve bahçeye ektim. Deneyimin sonucu aşağıda. Artık büyüsünler, taneleri çıksın sarımsaklı ekşili soslu halini de koyarım 🙂tn_bahçe günlükleric

3 thoughts on “Öykü yazıyorsak bu biber yetiştirmediğimiz anlamına gelmez :)

  1. çok güzel! ne kadar özendim anlatamam, börülceyi ben de mi denesem acaba? 🙂 bir de, daha önceki posttaki domatesler çok ilgimi çekti:) acaba çekirdekleri kurutup mu ekmek gerekiyor ve her domates çekirdeğinden domates yetiştirmek mümkün olur mu?
    sanırım otlar geniş yer, toprak istiyor değil mi? anneannemin bahçesinde köklediğim semizotları birkaç güne kalmadan yeniden yeşeriveriyordu oysa evde saksıdaki otlar binbir naz yapıyorlar topraktan başlarını uzatmak için:)

  2. Merhaba, börülce deneyini yapmalısın bence. Tohumun canlanışını görmek çok güzel. Domatesleri buranın yerel pazarından aldığım domateslerden, salata yaparken ayırdığım çekirdeklerinden ürettim. Bir kaba koyup kuruttum onları. Sonra da ektim. Sanırım buradaki tohumlar doğal olduğu için hemen çıktılar. Bir de iki üç çeşit domatesten yaptım. Hepsi de oldu. Ama ilaç kullanmadığım ( ki kullanmaktan yana değilim ) ve de burada yağmurlu sezonda çok fazla yağdığı için ( öyle ki fidelerin dibinde toprak kalmıyor kökleri ortaya çıkıyor) büyütemedim onları. Ama hepsinden turşu yaptım, hala yiyiyoruz. Evet yeşillikler geniş alanı seviyorlar. Hemen yayılıyorlar. Özellikle de roka ve semizotu. İki gündür iyi yağmur yağdı. Yukarıdaki fotoğrafların iki katı oluvermişler. Herhalde bu hafta sonu semizotu yemeğimi ya da salatımı yaparım 🙂
    Türkiye’deyken egedeki domateslerin çekirdeklerinden de fide üretmiştik. Bir de dene istersen. Saksıya at bir iki çekirdek, bakalım çıkacak mı? Denemek çok zevkli. İstersen saksının üzerini streç filmle kapat. Toprak hep nemli olsun. O zaman bir nevi sera etkisi oluyor ve nem devir daim yapıyor. Ben biberlerimi hep öyle çimlendiriyorum.
    Şimdiden kolay gelsin:)
    Bir de eğer doğaya ve ekolojik tarıma ilgin varsa şu kitabı kesinlikle öneririm. Tohum üzerine epey bilgi edindim : İyilerin Yanında – Vandana Shiva (https://konserveruhlar.wordpress.com/2013/01/16/iyilerin-yaninda-ciftci-haklarina-adanmis-bir-yasam-vandana-shiva/)

Bir Cevap Yazın

