Karabaş Otu

imagesDaha önce hiç mezarlıkta kitap okuyan  bir kız görmemiştim. Aslında daha önce hiç Nevin gibi bir kıza rastladığım söylenemezdi. Babaannemi yeni kaybetmiştik ve o zamanlar sık sık mezarını ziyarete gidiyorduk. Annem, babam ve kardeşlerim ellerini göğe, gönüllerini mezara döndürmüş, artık bir ölü olan ve bizi kesinlikle duymayan babaanneme dua ediyorlardı. Ben bu dua işlerine pek akıl erdiremiyordum. Şimdilerde de pek anladığım söylenemez. İşte o gün bizimkiler iki dudakları arasında fısıldaşırken ben mermer mezarın yanında biten otlara bakıyordum. Bir ölünün dizinin dibinde olmalarına rağmen, gayet canlı ve yeşil görünüyorlardı. Otların her zaman ayrı bir kişilikleri olduğunu düşünürüm. İnsanoğlu doğadaki birçok canlıyı genelleme yöntemiyle basitleştirmeye pek meraklıdır.’’ Ot der geçersin ama bilmez misin ki her otun bir adı, her derde bir dermanı vardır’’ derdi babaannem. Otları iyi bilir, kıra yürüyüşe ya da pikniğe gittiğimizde bana hepsinin adını söyler, tek tek ne işe yaradıklarını anlatırdı. Hayatı boyunca şifa peşinde koşan canım babaannemin mezarı başında çıkan bu bitkiler, ona saygı duruşunda bulunur gibi yükselmişlerdi topraktan. Mor çiçekli olanlar karabaş otudur. Onun en gözde bitkisiydi ve çocukluğum boyunca bitmek bilmeyen faydalarını anlatmıştı bana. Başı ağrıyınca çaydanlığa karabaşın kurusundan bir tutam koyar , bir taşım kaynatır, beş dakika demlenmeye bırakır sonra da mutlaka cam bardakta içerdi babaannem. Büyüdüğümde bitki çaylarına olan merakım ve düşkünlüğüm ondan miras kalmıştır bana. Yüksek tansiyona iyi gelir, kanseri önler, mide ağrılarını azaltır, ağrı kesicidir… İşte mor karabaşa bakarken neden adının morbaş değil de karabaş olduğunu düşünüyordum. Öyle ya çiçekleri mor renkliydi, neden böyle bir isim bahşedilmişti kendisine…

Aniden yukarıdan bir şey düşerek omuzumda durdu. Silkelemek ve ne olduğunu anlamak için başımı hafifçe sol omuzuma doğru çevirdim. Düşen bir ağaç yaprağıydı. Kuru nefesimin zayıf bir hamlesiyle onu itekledim. İşte o anda karşıdaki bir mezarın üzerinde elinde kitabıyla onu gördüm. Kumral saçlarını tepeden gelişigüzel toplamış, üzerindeki haki renkli tişörtü ve mavi kot pantolonuyla çok sevimli görünüyordu. Çevresinde olan bitenden habersiz, elindeki kitaba dalmış okuyordu. Ne okuduğunu merak ediyordum da bu kızın mezarlıkta tek başına ne işi olduğunu aklıma bile getirmiyordum.

Yanına gidip onunla konuşmak istedim. Aylak Adam’ı okuyordu. Daha önce okumuş olduğum ve onunla ortak bir sohbet açabileceğim için, içim sevinçle dolmuştu. Bir yandan da iç ses ne salak olduğumu, hemen aynı kitabı okuduk diye kızın benimle ilgilenmesini beklememin saçmalık olduğunu söyleyip duruyordu. İç sesi oracıkta boğmak istedim ama kırk yıllık dostumu da tanımadığım bir kızla sohbet edeceğim diye gözden çıkaramazdım. Bir yandan iç sesin aşağılamaları diğer yandan bastıramadığım heyecan arasında titrerken kurduğum şu aptal cümle kulağıma geldi: Merhaba, ben Aylak Adam! Hayatımda bundan daha geri zekalı bir davranış içinde bulunmamıştım sanırım. Yerin dibinde debelenirken, Nevin elimden tutup,  ben de Aylak Kadın! diyerek içimde toplanan bulutları bir güneş darbesiyle yok etti. İşte o an yıllardır Nevin’i aradığımı anlamıştım. Ve onu bir mezarlıkta bulmak başıma gelen en enteresan şeylerden biriydi. Oysa daha ne ilginç güzellikler keşfedeceğimi bilmiyordum.

Nevin’le o gün dost olmuştuk. Mezarlıkların okumak için en sakin ve uygun yer olduğunu anlatmıştı bana. Çocukluğundan beri süregelen bir alışkanlıktı onun için. Ölüm bir huzur durağıydı ve mezarlıklar da huzur dünyasının bahçeleriydi. Buralarda kendini güvende hissediyor ve zihnini özgür bırakabiliyordu. Kitap ayracını görünce çok şaşırdığımı hatırlıyorum. Kurumuş bir karabaş otuydu ayraç niyetine kullandığı…

2 thoughts on “Karabaş Otu

Bir Cevap Yazın

