Düzenboz- Başar Başarır

kitap

Elimde sadece 1000 adet basılmış, her baskısı numaralandırılmış yazarı için de, okuyucusu için de özel olan bir kitap var: Düzenboz. Yazarı Başar Başarır. Sevgili Algodon’un hediye ettiği bu ilginç kapaklı kitabın 353. Sayısını elimde tutuyorum. Yazarla yapılan röportajları da okuyup yuttuktan sonra kitaptan bahsetmeye karar verdim.

Her evin, her insanın, her ülkenin, her şehrin kendine özgü bir düzeni var. Aslında içinde kaybolduğumuz, zorunlulukların, olmazsa olmazların, yaptırımların olduğu kurulu bir dünya düzeni içinde yaşayıp gidiyoruz. Her adımımız bir araca bağlı. Sabah uyandık karnımız aç, tüp olacak ki çay yapabilesin, elektrik olmalı ki duş alıp saçının kurutabilesin, motorlu araçlar olmalı ki işine gücüne gidebilesin. Zincirin koptuğu bir noktadan, bizler gibi, içimizden sıradan insanların tepkilerinden yola çıkıyor Düzenboz. Düzen bozuluyor ve,  bu yeni düzensizlikle insanlar nasıl başa çıkıyor, ya da çıkamıyor işte bunu mizahi ve zeki bir dilden dinliyoruz… Olayların güncelliği, karakterlerin saf ve temizliği, öyküleri sağlamlaştırmış. Başar Başarır’ın deyimiyle karakterleri : ‘’ Hepsi benden. Ve hepsi hayattan. Hiçbiri hayatta bizatihi var değil. Ama yok da değiller. Çünkü gerçek hayattan koparıp getirdikleri parçaları var. İzleri, hatıraları var. Şunun altı çizilmeli muhakkak ki, hiçbiri endüstriyel edebiyatın nesnesi değiller. Saf ve temizler. Bir yazarkasanın elinden çıkmadılar. Piyasa parasıyla, beş para etmezler. ‘’

Anlatım akıcı ve insanı sarıyor. Muzip bir yazar var karşımızda. Okurken bazı satırlarda kendi kendime gülüyorum, yüksek sesle okuyup paylaşıyorum. Deyimler yerinde ve harika. İzlediğimiz filmler, dinlediğimiz şarkılar, çocukluktan kafamıza takılıp bugüne kadar bizi kovalayan hatıralar hepsi var öykülerde. Her öykü başka bir karakter(ler)in dünyasından gibi. Ama aslında hepsi bir bütüne işaret ediyor. Çok farklı atmosferlerde gezinmeden, farklı ruhların gözünden bozuluyor düzen.

Son öykü ‘Şehzadenin Sünneti’’ ni çok severek okudum. Özellikle bugünlerde yaşadığımız olaylara paralel buluyorum kurgusunu. Başar Başarır edebiyatın da düzenini bozmuş bir bakıma. Farklı bir pencereden bakmak için kaçırılmaz bir fırsat Düzenboz.

Yorum bırakın