Yedinci Gün -İhsan Oktay Anar

Tam 5 yıl olmuştu Suskunlar’ı okuyalı.Ne zaman yeni bir kitap yazacağını beklerken tam da yakın bir zamanda, kendi ellerimle gidip raftan kapıp, eve koşa koşa gelip okumanın imkansız olduğu bir hayat dilimimde çıkmasın mı kitap!Ah ne yapsam nasıl etsem de kitabı alsam diye düşünüp duruyordum.Bu arada yayınevinin kitap dağıtım tarihini öne çekmesi,sosyal medyada,gazatelerde sürekli İhsan Oktay Anar’dan bahsedilmesi falan iyice canımı sıkmaya başlamıştı.Sevdiğim bir yazar hakkında herkesin konuşması hiç hoşuma gitmez.Popülerleşmesi,sağda solda insanların elinde okunduğunu görmek,yorumlarının yapıldığını işitmek sinirlerimi bozar.Neyse ki sevdiğim,edebi tercihlerine değer verdiğim bir iki dost var.Onlarla rahat rahat konuşmaktan zevk alırım.Benim, kitabın çıkmasını dört gözle beklediğimi bilen bir arkadaşım,sayın http://alestaedebiyat.blogspot.com/ sahibi,yazarı,editörü,yaratıcısı; güneşli bir Ankara gününde sevdiği kitapçıdan İhsan Oktay Anar’ın bu son eserini alırken, aklına artık o anda mı düştüm,yoksa öncesinde mi yerleştim bilinmez ,raftan kendine bir tane alırken diğerini de nacizane bana almış,bir de bu güzel müjdeyi şahsıma iletmişti.Hadisenin üzerinden az bir zaman geçmişti ki,kitaptaki İhsan Sait’in gelecekteki sevgilisini görmek üzere kendi yaptırdığı zepline atlayıp gitmesi gibi,bizim Yedinci Gün’de işte öyle kocaman bir uçağa konmuş,’yeni şehirler,ülkeler görerek yazarın fantastik kurgusuna,hayal gücüne’ paralel bir atmosferde taa güneşli bir Ankara semasından ,sisli,bulutlu bir Kigali gökyüzüne doğru yolculuğa çıkmıştı..Uzaklarda olmak,bir dostun ruhuna bu kadar yakın olmak demekmiş onu öğrendim bu vesileyle..Ne kadar teşekkür etsem kendisine azdır ama  yine de bir kez daha huzurlarınızda anmak istedim kendisini..

Kitap Baba,Oğul ve Hayalet olarak adlandırılmış üç bölümden oluşuyor.İhsan Sait isimli karakterin parayı değil,matematği sevdiği için servet biriktirmek istemesi sebebiyle yaşadığı olaylar silsilesini okuyoruz. .Kurgunun finali Hayalet kısmında yer alıyor.Daha önce diğer beş kitabı da okumuş iseniz dil ve anlatım sizi yormuyor.Klasik bir İhsan Oktay Anar tarzı ile buluşuyorsunuz.Yine karakterler yazarımızın kendi isminden esinlenerek seçilmiş.İhsan Sait’in her sabah kasasında zarf içinde bulduğu makina çizimlerini Kitab-ül Hiyel’deki gibi görmeyi şiddetle istesem de malesef kitap kapağındaki çizimle ve hayalimde canlandırdığım haliyle yetinmek zorunda kaldım.

Kitapta çok ilginç olaylar var.Bunun dışında eski kitaplardakilerden farklı olarak daha yakın bir İstanbul tarihine adım atmış İhsan Oktay Anar.Bu  bağlamda yakın tarihte yaşanan olayları, yarattığı karakterlere kusursuz oynatmasıyla bir nevi devlete ve millete açıkca eleştiriler göndermiş.Neticede tarihte yaşanan olaylardan ne kadar ders almışız ortada..

Hatta daha da eskilere gidip,Adem ile Havva’nın cennetten kovulmasından başlayan,yağmacı Kral Sargon ,ölümsüzlüğü arayan Ramses,Aristo’dan felsefe dersleri alan İskender,senatoda Brutus tarafından bıçaklanan Sezar,Roma’daki Papa,İngiltere’yi fetheden William ve diğer krallardan ,Fransa Kralı Louis’in ‘Ekmek bulamıyorlarsa pasta yesinler’diyen karısı Marie Antoinette ve Hindistan’a giden Kolomb’a ve sonrasına  kadar uzanan bir tarih yolculuğuna çıkarıyor okuru.Bununla da kalmayıp İhsan Sait’in gökyüzündeki yolculuğunu mitolojik karakterler eşliğinde okuyorsunuz.

Kitabın 130.sayfasında başlayan bir ‘hürriyet’ tanımı vardır ki beni kendisine hayran bırakan diğer bir anlatımdır.İhsan Oktay Anar bu son kitabında yer yer yaptığı espiriler ve göndermelerle insanı düşünmeye daha fazla zorluyor.Ayrıca espirili ve zeki bir dille yazılmış bir tarih kitabı okuyorsunuz.Kitap hakkında yazacaklarımı henüz sonlandırmıyorum.Neticede böyle derin bir romanı bu kadar üstün körü bir anlatımla geçiştirmek bir İhsan Oktay Anar okuruna yakışmaz…

2 thoughts on “Yedinci Gün -İhsan Oktay Anar

  1. kitabı çok merak ettim. en kısa zamanda okumak istiyorum. okumak istediğim öyle çok kitap var ki. acaba sadece kitap okuyarak hayatımı idame ettirebileceğim bir iş var mıdır?

Bir Cevap Yazın

